8 Απρ 2020

περί ηλεκτρονικής εκπαίδευσης.


Προσπαθώ τις τελευταίες μέρες να βοηθήσω τον γιό μου με τα ηλεκτρονικά του μαθήματα. Το πρόγραμμα είναι τραγικό και δείχνει απαρχαιωμένο για 2020. Τραγική είναι και η ποιότητα του σέρβερ που δεν σηκώνει τόση κίνηση αλλα προσπαθεί. Μέσα σε όλα αυτά βλέπω και την παρούσα κατάσταση της δημόσιας εκπαίδευσης και ας με συγχωρέσουν οι φίλοι δάσκαλοι και καθηγητές, που ενδεχομένως καταβάλουν και αυτοί μεγάλη προσπάθεια να κατανοήσουν την λειτουργία (δυσλειτουργία) αυτού του συστήματος. Δύσχρηστο, με μενού και ανούσιες εγγραφές ταλαιπωρίας, χωρίς ενσωματωμένη τηλεδιάσκεψη ή τουλάχιστον με αυτόματη σύνδεση χρήστη σε ένα εξωτερικό πρόγραμμα, χωρίς την δυνατότητα δημιουργίας ενός κοινόχρηστου εκπαιδευτικού βίντεο από τους καθηγητές στους μαθητές παρά μόνο με link.

 Σας έχουν πει ποτέ πως για τα προγράμματα της Microsoft στα οποία εκπαιδεύονται τα πιτσιρίκια είναι απαραίτητο να τα ΑΓΟΡΑΣΕΙΣ; Έχετε υπόψη σας τις τιμές; Είναι γύρω στα 150€ για μαθητική περιορισμένη χρήση. Γιατί δεν μαθαίνουν ένα OpenOffice ή κάποιο άλλο αξιόλογο ανοιχτό πρόγραμμα να τελειώνουμε; Γιατί δεν μαθαίνουν τα παιδιά αυτές τις δωρεάν εφαρμογές παρά μόνο προγράμματα της Microsoft; Εδώ και χρόνια δείχνω στον γιό μου πως να χρησιμοποιεί ανοιχτό λογισμικό για να κάνει τις εργασίες του, που δίνονται σε word ή excel κτλ. Δεν είναι προώθηση αυτή εκ μέρους του υπουργείου μιας συγκεκριμένης εταιρείας με πλατφόρμα επί πληρωμή; Θα μου πείτε, μπορείς να το κατεβάσεις σπασμένο κτλ. Δεν είναι όμως αυτή λύση. Η λύση είναι να μην χρειάζεται ο μαθητής να αγοράζει το λογισμικό που του είναι απαραίτητο για το σχολείο ή ακόμα και για το πανεπιστήμιο. Ανοιχτά προγράμματα. Δύσκολο; αυτό το κείμενο το έγραψα σε google docs, το πιό απλό από τα δωρεάν…

 Χρειάζεται οπωσδήποτε μια επιστημονική κατάρτιση στον τρόπο χρήσης της ηλεκτρονικής εκπαίδευσης που τόσα χρόνια αδικαιολόγητα δεν έχει γίνει, δυστυχως από κανέναν. Παράδειγμα απλό: μας στέλνετε αρχεία pdf με ασκήσεις που πρέπει να γίνουν convert σε κάτι άλλο για να μπορέσουν οι μαθητές να τις κάνουν. Πρέπει δηλαδή να κατεβάσουμε ένα έξτρα πρόγραμμα εμείς οι γονείς αν έχουμε την τύχη να καταλαβαίνουμε λίγο από αυτά. Γιατί δεν γίνονται όλα απλά, σε μιά ανοιχτή πλατφόρμα -που υπάρχουν αρκετες- με συγκεκριμένο τύπο αρχείων κατάλληλο για κάθε μάθημα και δωρεάν…  Γιατι υπάρχει από το υπουργείο η υπόθεση πως όλοι έχουν PC? έχετε πάρει χαμπάρι πως ο περισσότερος κόσμος έχει πλέον tablet και smartphone; Και πάλι καλά που έχουμε, εμείς οι προνομιούχοι. Πόσα άλλα παιδιά δεν έχουν και είναι αντισυνταγματικά αυτήν την στιγμή αποκλεισμένα από την ΔΩΡΕΑΝ εκπαίδευση; Παιδιά που χρειάζονται πολύ το σχολείο για να ξεφύγουν από το γκέτο ή την κακοτυχία τους. Μην έχετε δύο ταχύτητες όταν δεν μπορούν να εφαρμοστούν τα μέτρα σε όλους. Ωραία η online μάθηση, αλλά για όλους και με δωρεάν πρόσβαση στον απαραίτητο εξοπλισμό.

Και μέσα σε όλην αυτήν την αναμπουμπούλα των ημερών να σας υπενθυμίσω πως το διαδίκτυο είναι πλέον δικαίωμα και απαραίτητο για όλους και ως εκ τούτο πρέπει να είναι δωρεάν ή επιδοτουμενο τουλαχιστον στους μαθητες. Καλή η κίνηση με τους παρόχους κινητής για δωρεάν πρόσβαση σε σελίδες, αλλά δεν αρκεί. Πρέπει να ξέρεις πως θα στείλεις δεδομένα από το κινητό σου στο τάμπλετ ή στον υπολογιστή. Πρέπει ο γονέας να ξέρει. Και αν δεν ξέρει για διάφορους λόγους, δεν έχει πρόσβαση και ο μαθητής, ιδιαιτέρως των μικρών τάξεων (και δυστυχώς των χαμηλών τάξεων γενικότερα). 

 Αυτή η κρίση μας δείχνει πολλά πράγματα, πόσα είναι χρήσιμα, ακόμα και δικαιωματικά απαραίτητα για μια σύγχρονη κοινωνία. Η πρόσβαση στην πληροφορία και στην ηλεκτρονική παιδεία για όλους είναι σίγουρα ένα από αυτά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: